ép NŐ

Calisthenics és jóga

Calisthenics 

Kali…, keli… keliszteniksz… Milyen kiejthetetlen név ez?

A calisthenic a görög „kallos”  (szépség) és a „sthenos” (erő) szavakból tevődik össze. A calisthenics a saját testsúlyos edzés elnevezése, mellyel „szépséges és erős” testet építhetsz. Azért saját testsúlyos, mert a gyakorlatokban az ellenállást nem súlyzó, gumikötél vagy gépek, hanem a saját testsúlyunk adja.

Ez a mozgásforma, amit az iskolában testnevelés órán megismertünk, a legváltozatosabb edzéseket nyújthatja, a végtelen módon variálható gyakorlatokkal, edzésmódszerekkel és bárki, bármikor, bármilyen szinten elkezdheti. Nem kell hozzá előképzettség, egy bizonyos erőszint, sem hajlékonyság. Hiszen az edzéssel ezeket lehet fejleszteni. A saját testsúlyos edzés biztonságos – ha helyesen végezzük –, a gyakorlatok nehézségi foka személyre szabható, minden gyakorlatnak van nehezebb és könnyebb alternatívája, továbbá arra tanítja a testet, hogy egyetlen egységként dolgozzon.

Jóga

A jóga szó az ókori szanszkrit nyelven annyit jelent: igába hajt. A kifejezés a tudaton való felülemelkedésre utal. A jóga gyakorlatai nem csupán egészségmegőrző tornaként alkalmazhatók. A jóga rendszeres művelése idővel megnyitja a tudatot a szellemi történések felismerésére. Épp ezért a jóga önismeretre épülő mozgás- és filozófiai rendszer. A legkomplexebb mozgás, a testi és lelki jólét kulcsa.  

A testedzésként alkalmazott jógában a kulcsszerepet a helyes légzés és az ászanák gyakorlása tölti be. A jóga oldja a feszültséget, egyszerre növeli a tüdőkapacitást, fejleszti az erőnlétet, az állóképességet és fenntartja az ízületek, inak, izmok egészségét, rugalmasságát, mozgékonyságát anélkül, hogy az idegrendszert, a keringést vagy a szívet túlzottan igénybe venné, leterhelné. Ez az egyetlen mozgásforma, amelyet nemre, korra való tekintet nélkül bárki, bármikor gyakorolhat.

A saját testsúlyos edzés és a jóga közötti különbség

 „Amikor az ászanákat gyakoroljuk, a légzés ritmusa és az anyagcsere lelassul, az oxigén felhasználás és a test hőmérséklete csökken. Torna közben azonban a légzés és az anyagcsere felgyorsul, az oxigén felhasználás nő, és a test hőmérséklete emelkedik. Az ászanák hatására a lebontó folyamatok (katabolizmus) lefékeződnek, a tornagyakorlatok ellenben felgyorsítják azokat. Mindezek mellett az ászanák sajátos hatást fejtenek ki a belső elválasztású mirigyekre, a belső szervekre, és megváltoztatják az idegrendszer elektrokémiai folyamatait is.” (Swami Satyananda Saraswati)

A Calisthenics Club edzéseken igyekszünk mindkét mozgásforma előnyeit kihasználni – a bemelegítést és a nyújtást a jóga ászanák segítségével, az erősítést a saját testsúlyos gyakorlatokkal valósítjuk meg -, a testi és lelki jólétünk érdekében.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük