ép NŐ

Az ülőmunka lassú halál

Te is ülőmunkát végzel? Akkor olvass tovább!

Az emberi test izmai két csoportra bonthatók. Egyes izmok – melyeket tónusos izmoknak nevezünk – feladata a tartás, stabilizálás, míg más izmok (fázisos izmok) feladata a mozgások végrehajtása.

Tónusos izmok (az ábrán kékkel jelölve) pl. a mellizom, a nyaki és ágyéki gerincfeszítők, a csípőhajlító izom és a combhajlítók. Ezek az izmok felelnek testtartásunkért, mert hosszú ideig képesek dolgozni, lassan fáradnak el, ennek eredményeképpen rövidülésre hajlamosak.

Fázisos izmok (az ábrán pirossal jelölve) pl. a széles hátizom, a gerincfeszítők háti szakasza, a hasizmok, a farizmok és a combfeszítők. Ezek az izmok csak mozgáskor aktiválódnak, gyorsan elfáradnak, és gyengülésre hajlamosak.

Míg mozgás közben az izmok kiegyensúlyozott terhelés alatt vannak – mivel a tónusos izmok tartják a testet, a fázisos izmok pedig mozgatják -, nem bomlik fel az egyensúly.

Ülőmunka közben, amikor a test statikus – mozgás nélküli – helyzetben van, a tónusos és fázisos izmok terhelésének egyensúlyát megbontjuk. Mivel a tónusos izmok lassan fáradnak el és a testtartásért felelnek, sokkal keményebb munkát végeznek a fázisos társaiknál (amelyek ülés közben szinte nem is dolgoznak).

A kékkel jelölt tónusos izmok megfeszült állapotban vannak. A mellizmok kesudió formájúra húzzák össze a felsőtestet, a csípőhajlító és a combhajlítók is összehúzódott állapotban vannak. Ebből adódik a kötött csípő és a merev combhajlító is.  Ezeknek az izmoknak elsősorban nyújtásra van szükségük.

A pirossal jelölt fázisos izmok mozgás nélkül ellazult, megnyúlt állapotban vannak, amelyeknek elsősorban erősítésre van szükségük.

A mozgásban lévő test izmai kiegyensúlyozott állapotban vannak, míg a mozgásszegény életet élő test izmainak egyensúlya megbomlik. Ez hosszú távon elsősorban ízületi, mozgásszervi, légzési, vérkeringési és emésztőrendszeri problémákhoz vezet. Ezért van az, hogy a rendszeresen sportoló emberek testtartása sokkal jobb, mint mozgásszegény életmódot űző társaiknak.

Ne sajnáld az időt a testmozgásra! Ne legyél lusta! A kényelem a lusták sportja, a lustaság a tett halála,  az ülőmunka pedig lassú halál. Válaszd az egészséges életet!

Mozogj,  mert aki nem mozog, az halott!

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük