ép NŐ

7 lépés, hogy a természettel összhangban élj!

Nyolc éve elhatároztam, hogy életmódot váltok, azóta folyamatosan kísérletezek, próbálkozok különféle életmódbeli változtatásokkal.

Az egészséges életmód iránti vágy régóta érlelődött bennem, különösen, amióta családtagokat, rokonokat, kedves barátokat veszítettem el olyan szörnyű kórok miatt, mint a daganatos vagy a szív- és érrendszeri betegségek.

Miért kell az életnek idejekorán, hosszú, szenvedéssel teli betegeskedéssel véget érnie? Én nem akarom így végezni és a gyerekeimnek is szeretném átadni az egészségre való törekvés igényét.

A mai civilizált világunkban szinte lehetetlen, hogy ne kerüljünk kapcsolatba mérgező anyagokkal, hisz vegyszereink, gyógyszereink – amit háztartásonként eresztünk a lefolyóba, nem beszélve az ipari méretű szennyeződésekről – mind ott vannak a természet körforgásában, a talajban, a levegőben, a csapadékban, a vizeinkben.

A civilizációs szennyeződések elkerülhetetlenek számunkra, de van még lehetőségünk arra, hogy egészségünk megőrzésének érdekében megtegyünk minden tőlünk telhetőt. Ha a természettel összhangban élünk, akkor sokkal többet használunk, mint ártunk egészségünknek. Ezt csak akkor értettem meg, amikor találkoztam a jógával és a tanításaival.

Mit jelent a természettel összhangban élni?

1. Aludj a természet ritmusában!

A jó alvás az egészségünk legfontosabb alapja. Alvás közben regenerálódunk, feltöltődünk. Ezért célszerű biztosítani a jó alvás feltételeit. 

Feküdj le rendszeresen ugyanabban az időben és kelj minden reggel azonos időben. A rendszerességhez a szervezet könnyen alkalmazkodik és pihentetőbb alvást eredményez. Aludj olyan körülmények között, mintha egy barlangban aludnál: hűvös szobában, teljes sötétségben. Pihentető álmod érdekében a lefekvés előtti 2 órában már ne egyél, ne eddz! Este már kerüld az erős fényt, a kütyüket (laptop, tablet, mobil) és a TV-t is kapcsold ki, de legalább a fényerejét csökkentsd le, de még jobb, ha inkább olvasol elalvás előtt! Így segítheted a melatonin termelést, ami hozzásegít az alváshoz. 

2. Légy sokat a természetben!

A napfény fontos alkotóeleme egészségünknek. Napfénnyel jutunk elegendő D vitaminhoz,  energiához. Ha süt a nap a kedvünk is mindig sokkal jobb, mint a mogorva, borongós időben. Ne sajnáld magadtól ezt a kis doppingszert. A földdel való érintkezés is nagyon hasznos, hiszen „a talpadon keresztül földsugárzást szívsz magadba … a városi ember azért oly fáradékony, mert a cipő, a kövezet, az aszfalt elszigeteli ettől az áldásos erőforrástól.” (Yesudian-Haich: Sport és Jóga)

Találj magadnak a szabadban rendszeresen űzhető elfoglaltságot. Tölts rendszeresen időt a napon, lehetőleg minél nagyobb felületen érje tested a napfény. Járj sokat mezítláb a puszta földön, füvön, erdőben, homokban, vízparton.

3. Lélegezz természetesen!

Nem véletlenül az orr a légző szervünk. Az orrban található természetes védekező rendszer gondoskodik arról, hogy tüdőnkbe semmi káros dolog ne juthasson. A csillószőrök megszűrik a beszívott levegőt a portól, apró rovaroktól, az orrnyálkahártya felmelegíti a levegőt ha túl hideg, és felgyűjti a szűrőn átjutott apró porszemcséket, amitől egy tüsszentéssel, orrfújással könnyen megszabadulhatunk. Az orrban lévő belső mirigyek dolga, hogy végezzenek a bacilusokkal, a szagok érzékelésével pedig azonnal észrevehetjük, ha mérges gázok veszélye áll fenn. Az orron át lélegezve lehetünk egészségesek. Ha a szájadon át lélegzel, mindezen jótékony hatások elmaradnak, sőt egy sor problémát fog okozni a szájon át légzés.

Figyeld meg, hogy lélegzel! Kerüld el, hogy szájon át lélegezz! Végezz légzéstesztet! Végezz légzőgyakorlatokat! Jógázz!

4. Táplálkozz úgy, mint egy ősember!

Immunrendszerünk 80%-a a béltraktusban található. Ezért nagyon nem mindegy, hogy mit eszel. 

Egyél az éghajlatnak, az élőhelyednek megfelelő ételeket, válaszd mindig az évszaknak megfelelő idényzöldségeket, gyümölcsöket. Télen inkább zsírdúsabban táplálkozz, nyáron jöhet több szénhidrát. Az ember természetes táplálkozásához a kőkorszaki, azaz a paleolit szemléletű táplálkozás áll a legközelebb. Ismerkedj meg vele!

5. Mozogj! „Házi ellenség a test, friss a rosszra, jóra rest.”

A mozgásszervi betegségek fő oka a mozgásszegény életmód. Izmaink két nagy csoportra különíthetők: tónusos és fázisos izmokra. A tónusos izmok a test tartásáért felelnek, ezek dolgoznak olyankor,  amikor állunk, vagy ülünk. A fázisos izmok pedig a mozgásunkat segítik elő. Ha egész nap csak ülünk, a tartásért felelős izmaink dolgoznak, megkeményednek, megrövidülnek, míg a mozgásért felelős izmaink ellustulnak, elgyengülnek, megnyúlnak. Az izmok tartósan nincsenek egyensúlyban és előbb-utóbb fájdalmaink, tartós megbetegedések alakulnak ki, nem csak mozgásszervi, hanem emésztőrendszeri, szív- és érrendszeri vagy légzőszervi problémákkal is számolnunk kell. Mozogj! Keress olyan mozgásformát, amit szívesen végzel és gyakorold rendszeresen! Ne azért mert muszáj, hanem azért, mert élvezed!

Akár otthon edzel egyedül, akár csoportosan valahol, mindenképpen jó megoldás lehet!

6. Törekedj a lelked egészségére is!

“Boldogság az, ha amit gondolsz, amit mondasz, és amit teszel, összhangban vannak egymással.” mondta Mahatma Gandhi. Törekedj hát erre az összhangra! A gondolatokkal ellentétes cselekvés negatív érzelmeket szül. A negatív érzelmek, mint a félelem, a harag, a gyűlölet, az irigység, a hiúság, a kapzsiság, az elfojtás, az aggodalom és társai megbetegítenek. A feldolgozatlan stressz csak táplálja a negatív érzelmeket.  Gyakorold a pozitív, szeretetteli hozzáállást. Gyakorold, hogyan kapcsold ki folyton nyüzsgő elmédet! Tanuld meg, hogyan birkózhatsz meg a stresszel, rendszeresen relaxálj!

7. Rossz szokásaidat cseréld le jóra!

Lehetőség szerint kerüld a káros élvezeti szereket, a szélsőségeket és mindenben tartsd mértéket! Paracelsus mondása szerint “Dosis sola facit venenum.” azaz “A mennyiség teszi a mérget.” Ez mindenre vonatkozik, ételekre, élvezeti szerekre, edzésre, bármire, amit túlzásba lehet vinni. Kis mértékben bármi lehet orvosság, de nagy mértékben minden méreggé válhat. Ezért tarts mindenben mértéket, tudd, miben hol a határ.

Rossz szokásaidat pedig cseréld le jóra! Jó szokás lehet például a rendszeres testmozgás, az egészséges táplálkozás, a mértékletesség, az önismeret és az önfejlesztés gyakorlása, a relaxáció, meditáció, stb.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük